Verkoopbegeleiding

Uw specialist bij bedrijfsopvolging

Verkoopbegeleiding

Uw specialist bij bedrijfsopvolging

Verkoopbegeleiding

Uw specialist bij bedrijfsopvolging

De verkoop van uw bedrijf is een unieke en belangrijke stap in uw ondernemerschap. Bij Helder Groep begrijpen we als geen ander hoe ingrijpend en bepalend dit moment is. Daarom bieden we een traject op maat, volledig afgestemd op de unieke situatie van uw bedrijf. Al jaren ondersteunen wij ondernemers bij de verkoop van hun onderneming, of het nu gaat om een verkoop aan een derde, opvolging door familie of personeel. Met onze jarenlange ervaring en persoonlijke aanpak realiseren we dat de verkoop niet alleen een zakelijke transactie is, maar ook een emotioneel proces. Wij nemen het gehele verkooptraject uit handen, zodat u zich kunt blijven richten op waar u goed in bent: ondernemen.

Dankzij onze maatwerk financiële modellen en verdiepende analyses doorgronden we uw onderneming grondig en voorzien we de koper van de juiste beslissingsinformatie. Van waardebepaling tot overdracht: wij begeleiden het volledige proces. Waar nodig werken we samen met kundige partners op complementaire vlakken, zodat alles naadloos verloopt. Onze transparante werkwijze heeft zich bewezen als essentieel voor het succesvol afronden van transacties, vooral bij onze expertise ten aanzien van bedrijfsopvolging. We communiceren open en helder, zowel met u als met potentiële kopers of participanten. Dit stelt ons in staat om niet alleen uw belangen voorop te stellen, maar ook de belangen van de koper goed te begrijpen. Zo kunnen we het onderhandelingstraject in goede banen leiden en zorgen voor een deal die beide partijen ten goede komt, waarbij de kans op achteruit onderhandelen beperkt wordt. Met Helder Groep heeft u een betrouwbare partner die het volledige verkoopproces zorgvuldig en professioneel begeleidt, zodat u met vertrouwen de volgende stap kunt zetten.

Meer weten?

Geri Branten

Partner Helder groep

Meer weten?

Geri Branten

Partner Helder groep

Meer weten?

Geri Branten

Partner Helder groep

Wat maakt ons uniek?

Specialisten in bedrijfsopvolging.

Specialisten in bedrijfsopvolging.

Specialisten in bedrijfsopvolging.

Deskundige en inhoudelijke specialisten met jarenlange ervaring.

Deskundige en inhoudelijke specialisten met jarenlange ervaring.

Deskundige en inhoudelijke specialisten met jarenlange ervaring.

Sterke onderhandelingspositie door verdiepende KPI-analyses.

Sterke onderhandelingspositie door verdiepende KPI-analyses.

Sterke onderhandelingspositie door verdiepende KPI-analyses.

Oog voor de belangen van beide partijen.

Oog voor de belangen van beide partijen.

Oog voor de belangen van beide partijen.

Op maat gesneden traject op basis van uw specifieke behoeften.

Op maat gesneden traject op basis van uw specifieke behoeften.

Op maat gesneden traject op basis van uw specifieke behoeften.

Complete ontzorging gedurende het overnametraject.

Complete ontzorging gedurende het overnametraject.

Complete ontzorging gedurende het overnametraject.

Werkwijze verkoopbegeleiding

01

Situatieschets

Ons proces begint vaak met een eerste telefoongesprek, waarin we vrijblijvend kennismaken en een eerste beeld krijgen van uw bedrijf en uw behoeften. Daarna plannen we meteen een vervolgafspraak, bij u op locatie of op ons kantoor, om dieper in te gaan op de details. Door ons gedegen voorwerk kunnen we u vanaf het begin écht maatwerk bieden – dat is waar wij in uitblinken. 

01

Situatieschets

Ons proces begint vaak met een eerste telefoongesprek, waarin we vrijblijvend kennismaken en een eerste beeld krijgen van uw bedrijf en uw behoeften. Daarna plannen we meteen een vervolgafspraak, bij u op locatie of op ons kantoor, om dieper in te gaan op de details. Door ons gedegen voorwerk kunnen we u vanaf het begin écht maatwerk bieden – dat is waar wij in uitblinken. 

01

Situatieschets

Ons proces begint vaak met een eerste telefoongesprek, waarin we vrijblijvend kennismaken en een eerste beeld krijgen van uw bedrijf en uw behoeften. Daarna plannen we meteen een vervolgafspraak, bij u op locatie of op ons kantoor, om dieper in te gaan op de details. Door ons gedegen voorwerk kunnen we u vanaf het begin écht maatwerk bieden – dat is waar wij in uitblinken. 

02

Kennismaking

Na de situatieschets verdiepen we ons grondig in de voorbereidingen voor het geplande kennismakingsgesprek, want een goede voorbereiding is voor ons essentieel. Zo maken we het gesprek niet alleen efficiënt, maar kunnen we ook beter met u meedenken over uw wensen en de mogelijkheden. Dit fundamentele gesprek biedt veel toegevoegde waarde en doen we, waar mogelijk, graag bij u op locatie om ons écht in te leven in uw bedrijf. Tijdens dit vrijblijvende gesprek verkennen beide partijen de mogelijkheden van een samenwerking. We laten zien hoe onze maatwerk aanpak werkt en delen anonieme voorbeelden van eerdere trajecten. Zo ontstaat een solide basis om uw situatie optimaal te benaderen. 

02

Kennismaking

Na de situatieschets verdiepen we ons grondig in de voorbereidingen voor het geplande kennismakingsgesprek, want een goede voorbereiding is voor ons essentieel. Zo maken we het gesprek niet alleen efficiënt, maar kunnen we ook beter met u meedenken over uw wensen en de mogelijkheden. Dit fundamentele gesprek biedt veel toegevoegde waarde en doen we, waar mogelijk, graag bij u op locatie om ons écht in te leven in uw bedrijf. Tijdens dit vrijblijvende gesprek verkennen beide partijen de mogelijkheden van een samenwerking. We laten zien hoe onze maatwerk aanpak werkt en delen anonieme voorbeelden van eerdere trajecten. Zo ontstaat een solide basis om uw situatie optimaal te benaderen. 

02

Kennismaking

Na de situatieschets verdiepen we ons grondig in de voorbereidingen voor het geplande kennismakingsgesprek, want een goede voorbereiding is voor ons essentieel. Zo maken we het gesprek niet alleen efficiënt, maar kunnen we ook beter met u meedenken over uw wensen en de mogelijkheden. Dit fundamentele gesprek biedt veel toegevoegde waarde en doen we, waar mogelijk, graag bij u op locatie om ons écht in te leven in uw bedrijf. Tijdens dit vrijblijvende gesprek verkennen beide partijen de mogelijkheden van een samenwerking. We laten zien hoe onze maatwerk aanpak werkt en delen anonieme voorbeelden van eerdere trajecten. Zo ontstaat een solide basis om uw situatie optimaal te benaderen. 

03

Informatiebasis

Na de kennismaking sturen we een overzicht van de benodigde, specifiek op maat opgestelde informatiebasis, samen met onze geheimhoudingsverklaring (NDA). Deze kunnen we desgewenst ook vooraf verstrekken. Zo weet u precies welke informatie we nodig hebben. We vragen alleen het essentiële op en verrijken data waar nodig zelf. In elk traject adviseren we ook waar aanvullende expertise nodig is – van fiscale tot juridische – zodat wij altijd bij onze kern blijven. 

03

Informatiebasis

Na de kennismaking sturen we een overzicht van de benodigde, specifiek op maat opgestelde informatiebasis, samen met onze geheimhoudingsverklaring (NDA). Deze kunnen we desgewenst ook vooraf verstrekken. Zo weet u precies welke informatie we nodig hebben. We vragen alleen het essentiële op en verrijken data waar nodig zelf. In elk traject adviseren we ook waar aanvullende expertise nodig is – van fiscale tot juridische – zodat wij altijd bij onze kern blijven. 

03

Informatiebasis

Na de kennismaking sturen we een overzicht van de benodigde, specifiek op maat opgestelde informatiebasis, samen met onze geheimhoudingsverklaring (NDA). Deze kunnen we desgewenst ook vooraf verstrekken. Zo weet u precies welke informatie we nodig hebben. We vragen alleen het essentiële op en verrijken data waar nodig zelf. In elk traject adviseren we ook waar aanvullende expertise nodig is – van fiscale tot juridische – zodat wij altijd bij onze kern blijven. 

04

Opdracht

Wij analyseren de ontvangen informatiebasis zorgvuldig en stellen een plan van aanpak op. Hierin bekijken we ook direct een tactiek om u in de lead te laten zijn, zodat we samen optimale resultaat kunnen realiseren. We maken een inschatting van de benodigde uren en stemmen de planning af op uw behoeften. U ontvangt tot slot de ureninschatting, samen met een formele opdrachtbevestiging en onze algemene voorwaarden.

04

Opdracht

Wij analyseren de ontvangen informatiebasis zorgvuldig en stellen een plan van aanpak op. Hierin bekijken we ook direct een tactiek om u in de lead te laten zijn, zodat we samen optimale resultaat kunnen realiseren. We maken een inschatting van de benodigde uren en stemmen de planning af op uw behoeften. U ontvangt tot slot de ureninschatting, samen met een formele opdrachtbevestiging en onze algemene voorwaarden.

04

Opdracht

Wij analyseren de ontvangen informatiebasis zorgvuldig en stellen een plan van aanpak op. Hierin bekijken we ook direct een tactiek om u in de lead te laten zijn, zodat we samen optimale resultaat kunnen realiseren. We maken een inschatting van de benodigde uren en stemmen de planning af op uw behoeften. U ontvangt tot slot de ureninschatting, samen met een formele opdrachtbevestiging en onze algemene voorwaarden.

05

Waardebepaling

Na ontvangst van de opdrachtbevestiging starten we met het maatwerk in kaart brengen van de financiële sleutelindicatoren (KPI’s) van uw onderneming. We voeren verdiepende analyses uit op basis van deze KPI’s, waardoor we zo een beeld krijgen van de belangrijkste stuurvariabelen. Vervolgens stellen we toekomstige (kasstroom)scenario’s op, afgestemd op uw visie en strategie en altijd in meerdere scenario’s. Zo zijn wij de waarde van uw onderneming vast binnen een bandbreedte van deze scenario’s, zodat u een beeld heeft bij biedingen van potentiële kopers in de volgende fase(s). 

05

Waardebepaling

Na ontvangst van de opdrachtbevestiging starten we met het maatwerk in kaart brengen van de financiële sleutelindicatoren (KPI’s) van uw onderneming. We voeren verdiepende analyses uit op basis van deze KPI’s, waardoor we zo een beeld krijgen van de belangrijkste stuurvariabelen. Vervolgens stellen we toekomstige (kasstroom)scenario’s op, afgestemd op uw visie en strategie en altijd in meerdere scenario’s. Zo zijn wij de waarde van uw onderneming vast binnen een bandbreedte van deze scenario’s, zodat u een beeld heeft bij biedingen van potentiële kopers in de volgende fase(s). 

05

Waardebepaling

Na ontvangst van de opdrachtbevestiging starten we met het maatwerk in kaart brengen van de financiële sleutelindicatoren (KPI’s) van uw onderneming. We voeren verdiepende analyses uit op basis van deze KPI’s, waardoor we zo een beeld krijgen van de belangrijkste stuurvariabelen. Vervolgens stellen we toekomstige (kasstroom)scenario’s op, afgestemd op uw visie en strategie en altijd in meerdere scenario’s. Zo zijn wij de waarde van uw onderneming vast binnen een bandbreedte van deze scenario’s, zodat u een beeld heeft bij biedingen van potentiële kopers in de volgende fase(s). 

06

Opmaken verkoopdocumentatie

Voor een soepel en transparant verkoopproces is een juiste en volledige informatiebasis voor kopers essentieel. In veel van onze verkoopbegeleidingen heeft u als verkoper een bestaande relatie met de potentiële koper(s), waardoor wij in deze fase enkel een informatiememorandum (IM) opstellen. Dit betreft een document met gedetailleerde bedrijfs- en financiële analyses van uw onderneming aangevuld met markt- en sectoranalyses. Zo beschikken de geïnteresseerde partijen over de juiste informatie om uw onderneming te doorgronden en een weloverwogen bieding uit te brengen. Uiteraard waarborgen wij de vertrouwelijkheid door het IM uitsluitend te verstrekken na ondertekening van de geheimhoudingsverklaring. 

06

Opmaken verkoopdocumentatie

Voor een soepel en transparant verkoopproces is een juiste en volledige informatiebasis voor kopers essentieel. In veel van onze verkoopbegeleidingen heeft u als verkoper een bestaande relatie met de potentiële koper(s), waardoor wij in deze fase enkel een informatiememorandum (IM) opstellen. Dit betreft een document met gedetailleerde bedrijfs- en financiële analyses van uw onderneming aangevuld met markt- en sectoranalyses. Zo beschikken de geïnteresseerde partijen over de juiste informatie om uw onderneming te doorgronden en een weloverwogen bieding uit te brengen. Uiteraard waarborgen wij de vertrouwelijkheid door het IM uitsluitend te verstrekken na ondertekening van de geheimhoudingsverklaring. 

06

Opmaken verkoopdocumentatie

Voor een soepel en transparant verkoopproces is een juiste en volledige informatiebasis voor kopers essentieel. In veel van onze verkoopbegeleidingen heeft u als verkoper een bestaande relatie met de potentiële koper(s), waardoor wij in deze fase enkel een informatiememorandum (IM) opstellen. Dit betreft een document met gedetailleerde bedrijfs- en financiële analyses van uw onderneming aangevuld met markt- en sectoranalyses. Zo beschikken de geïnteresseerde partijen over de juiste informatie om uw onderneming te doorgronden en een weloverwogen bieding uit te brengen. Uiteraard waarborgen wij de vertrouwelijkheid door het IM uitsluitend te verstrekken na ondertekening van de geheimhoudingsverklaring. 

07

Onderhandelingen en Intentieverklaring

Na ontvangst van de verkoopdocumentatie, worden de kopers gevraagd hun interesse te concretiseren door middel van een indicatieve, niet-bindende bieding. Eventueel gaat hieraan nog een gesprek vooraf tussen u als verkoper en de overnamekandidaten, om zo te bepalen over een juiste match tussen de bedrijven nog los van eventuele financiële aspecten. Uiteraard begeleiden wij u bij deze gesprekken en bereiden wij u tot in de puntjes voor. Tijdens de onderhandelingen begeleiden wij u bij strategische afwegingen, interpretaties van biedingen en het doen van een of meerdere tegenvoorstellen. Zodra er overeenstemming is bereikt, ondersteunen wij u bij het opstellen en vastleggen van de afspraken in een Intentieverklaring (LOI). Dit document geeft de intenties van de partijen weer en biedt het fundament om het verkoopproces te vervolgen.

07

Onderhandelingen en Intentieverklaring

Na ontvangst van de verkoopdocumentatie, worden de kopers gevraagd hun interesse te concretiseren door middel van een indicatieve, niet-bindende bieding. Eventueel gaat hieraan nog een gesprek vooraf tussen u als verkoper en de overnamekandidaten, om zo te bepalen over een juiste match tussen de bedrijven nog los van eventuele financiële aspecten. Uiteraard begeleiden wij u bij deze gesprekken en bereiden wij u tot in de puntjes voor. Tijdens de onderhandelingen begeleiden wij u bij strategische afwegingen, interpretaties van biedingen en het doen van een of meerdere tegenvoorstellen. Zodra er overeenstemming is bereikt, ondersteunen wij u bij het opstellen en vastleggen van de afspraken in een Intentieverklaring (LOI). Dit document geeft de intenties van de partijen weer en biedt het fundament om het verkoopproces te vervolgen.

07

Onderhandelingen en Intentieverklaring

Na ontvangst van de verkoopdocumentatie, worden de kopers gevraagd hun interesse te concretiseren door middel van een indicatieve, niet-bindende bieding. Eventueel gaat hieraan nog een gesprek vooraf tussen u als verkoper en de overnamekandidaten, om zo te bepalen over een juiste match tussen de bedrijven nog los van eventuele financiële aspecten. Uiteraard begeleiden wij u bij deze gesprekken en bereiden wij u tot in de puntjes voor. Tijdens de onderhandelingen begeleiden wij u bij strategische afwegingen, interpretaties van biedingen en het doen van een of meerdere tegenvoorstellen. Zodra er overeenstemming is bereikt, ondersteunen wij u bij het opstellen en vastleggen van de afspraken in een Intentieverklaring (LOI). Dit document geeft de intenties van de partijen weer en biedt het fundament om het verkoopproces te vervolgen.

08

Boekenonderzoek (due dilligence) en overnamedocumentatie

Na de intentieverklaring wil de koper vaak aanvullend een duidelijk beeld van de fiscale, juridische, financiële en commerciële positie van uw onderneming. Een boekenonderzoek biedt dit inzicht en is vanuit de koper dan ook vaak een vereiste voor de overname. Het boekenonderzoek is een intensief onderdeel van het proces. Om overzicht te houden coördineren wij dit traject door een gestructureerde informatievergaring en -verstrekking aan (adviseurs van) koper binnen een beveiligde omgeving. Tegelijkertijd werken we samen met kwalitatief hoogwaardige experts om alle afspraken juridisch correct vast te leggen. Zo behouden we de regie en zorgen we voor een soepel en gestroomlijnd verkoopproces.

08

Boekenonderzoek (due dilligence) en overnamedocumentatie

Na de intentieverklaring wil de koper vaak aanvullend een duidelijk beeld van de fiscale, juridische, financiële en commerciële positie van uw onderneming. Een boekenonderzoek biedt dit inzicht en is vanuit de koper dan ook vaak een vereiste voor de overname. Het boekenonderzoek is een intensief onderdeel van het proces. Om overzicht te houden coördineren wij dit traject door een gestructureerde informatievergaring en -verstrekking aan (adviseurs van) koper binnen een beveiligde omgeving. Tegelijkertijd werken we samen met kwalitatief hoogwaardige experts om alle afspraken juridisch correct vast te leggen. Zo behouden we de regie en zorgen we voor een soepel en gestroomlijnd verkoopproces.

08

Boekenonderzoek (due dilligence) en overnamedocumentatie

Na de intentieverklaring wil de koper vaak aanvullend een duidelijk beeld van de fiscale, juridische, financiële en commerciële positie van uw onderneming. Een boekenonderzoek biedt dit inzicht en is vanuit de koper dan ook vaak een vereiste voor de overname. Het boekenonderzoek is een intensief onderdeel van het proces. Om overzicht te houden coördineren wij dit traject door een gestructureerde informatievergaring en -verstrekking aan (adviseurs van) koper binnen een beveiligde omgeving. Tegelijkertijd werken we samen met kwalitatief hoogwaardige experts om alle afspraken juridisch correct vast te leggen. Zo behouden we de regie en zorgen we voor een soepel en gestroomlijnd verkoopproces.

09

Overdracht

Bij ontzorgen u gedurende het gehele traject tot aan het passeren bij de notaris. In deze fase zorgen wij – samen met de adviseurs van de koper en betrokken partners – dat alle documentatie voor het realiseren van de overname compleet, juist en tijdig bij de notaris aanwezig is voor de overdracht. Na gereedmaking kan de verkoop van de onderneming dan echt gerealiseerd worden; we sluiten het traject af met een gezamenlijke toast en kijken trots terug op de succesvolle samenwerking.

09

Overdracht

Bij ontzorgen u gedurende het gehele traject tot aan het passeren bij de notaris. In deze fase zorgen wij – samen met de adviseurs van de koper en betrokken partners – dat alle documentatie voor het realiseren van de overname compleet, juist en tijdig bij de notaris aanwezig is voor de overdracht. Na gereedmaking kan de verkoop van de onderneming dan echt gerealiseerd worden; we sluiten het traject af met een gezamenlijke toast en kijken trots terug op de succesvolle samenwerking.

09

Overdracht

Bij ontzorgen u gedurende het gehele traject tot aan het passeren bij de notaris. In deze fase zorgen wij – samen met de adviseurs van de koper en betrokken partners – dat alle documentatie voor het realiseren van de overname compleet, juist en tijdig bij de notaris aanwezig is voor de overdracht. Na gereedmaking kan de verkoop van de onderneming dan echt gerealiseerd worden; we sluiten het traject af met een gezamenlijke toast en kijken trots terug op de succesvolle samenwerking.

Onafhankelijk advies door ervaren specialisten

Maatwerk advies, afgestemd op uw situatie.

Expertise vanuit bancair en strategisch perspectief.

Toewijding aan kwaliteit, zorg en resultaat.

Geri Branten

Partner Helder groep

Onafhankelijk advies door ervaren specialisten

Maatwerk advies, afgestemd op uw situatie.

Expertise vanuit bancair en strategisch perspectief.

Toewijding aan kwaliteit, zorg en resultaat.

Geri Branten

Partner Helder groep

Onafhankelijk advies door ervaren specialisten

Maatwerk advies, afgestemd op uw situatie.

Expertise vanuit bancair en strategisch perspectief.

Toewijding aan kwaliteit, zorg en resultaat.

Geri Branten

Partner Helder groep